maandag 22 februari 2021

Klein geluk

 

Klein geluk

Er is iets wat mij in deze Corona-tijd steeds meer bezighoudt: Verspilling!

Het maakt mij nog stelliger in mijn mening dat we maar weinig echt nodig hebben!

Een jaar lang zijn de winkels met niet-noodzakelijke producten gesloten geweest, of het bezoek eraan was minder wenselijk i.v.m. besmetting.

En natuurlijk had ik alles kunnen bestellen via internet, maar dat doe ik niet graag.

Zodoende heb ik een jaar lang geen ‘niet-noodzakelijke-zaken’ kunnen kopen

En… ik vind het geweldig! Ik heb niets gemist.

 

Als logisch gevolg daarvan ben ik ook anders gaan kijken naar de reclames op televisie.

Door te denken in termen van ‘nodig/niet nodig’, ontmasker ik zo goed als 99% van alle reclame als een regelrechte oproep tot hebzucht.

Er worden ons veel dingen aangepraat die we heel goed kunnen missen.

Natuurlijk moet een koelkast, bijvoorbeeld, vervangen worden als die kapot is.

In mijn geval laat ik eerst Berend ernaar kijken. Zelfs onze kapotte waterkoker haalt hij uit elkaar en ziet ook nog kans hem te repareren.

Maar er is natuurlijk ook nog zoiets als een Repaircafé.

En als dat echt niet lukt: Dan is er nog de Kringloopwinkel. Ik kom er graag.

Ook voor mijn kleding. Ik zorg er natuurlijk wel voor dat dit niet aan mij te zien is. Dat hoeft ook helemaal niet, want er wordt heel veel moois afgedankt.

 

Dan zijn er op tv nog de woonprogramma’s “Wélkom in mijn zus-en-me-zo huis!”

Het zinnetje “ik heb gekozen voor die-en-die kleur, en die-en-die stijl…” blablabla…” Ik kan het niet meer horen!

Bij ons staat van alles dat niet eens bij elkaar past - door mijn omstandigheden weliswaar (ik had wel anders gewild) - maar juist dáárdoor ben ik gaan inzien dat zelfs dát niet eens belangrijk is om je gelukkig te voelen! Het zijn maar spullen.

 

Trouwens, sprekend van verspilling: Weet je hoeveel voedsel er weggegooid wordt? Goed spul, dat niet voldoet aan de verwende normen van de westerse consument.

Of er wordt domweg teveel gekweekt en aan de supermarkt geleverd. Die wil geen lege schappen.

Restjes na het bereiden van het eten, of na de maaltijd? Het wordt nog steeds vaak weggegooid. Op andere plaatsen, niet eens ver weg, hebben mensen niets te eten.

Als ik dat zie, kan ik haast geen hap door mijn keel krijgen. Maar ik weet ook dat ik in mijn eentje daar niets tot weinig aan kan veranderen.

Dat brengt mij op een heel belangrijk punt, waar ik wél wat aan kan doen: Tevreden zijn met wat ik heb, op élk gebied!

 

Dat geeft rust en zelfs een soort van klein geluk. Probeer het maar eens!

 

Anneke Scholten, 18 januari/25 juni 2021

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten